Info fra 0. klasse

Velkommen til Hotherskolen

Vi går i samme retning, men vi behøver ikke gå i takt

Hotherskolen er en alsidig skole

• Vi har to spor/klasser fra 0. til 9.
  • Til børn med særlige behov har vi Heldagsskolen, H klasser og Velkomstklasser
  • SFO1 og SFO2

Vores værdigrundlag

• Relationer
  • Dannelse
  • Fællesskab
  • Livsduelighed

Du ser vores værdigrundlag i praksis, når du eksempelvis ser:

• Legepatruljen
    Legepatruljen består af børn fra mellemtrinnet, som i det store frikvarter arrangerer fælleslege for børn i indskolingen.

• Elevmæglere
    Elevmæglere er elever fra mellemtrinnet og udskolingen, som får kursus i konflikthåndtering og kan på den måde hjælpe og støtte børn i indskolingen i det store frikvarter.

• Læsevenner
    Store og små elever, som fra de begynder i skole til de afslutter, følger hinanden og læser sammen.

• På tværs af alder og klasse
    Emneuge hele skolen
    Emneuge for mellemtrin og indskoling
    Emneuge/emnedage i indskolingen
    Emnedage/emneuge i parallelklasser
    Fælles morgensang i indskolingen

Alle har brug for tryghed og det at høre til

Derfor arbejder vi med fast klassedannelse, hvor vi lærer hinanden at kende, leger, lærer og udvikler os sammen.

Hvad betyder skoleparat?

At dit barns udvikling i store træk matcher den kommende hverdag i skolen, så dit barn oplever det sjovt/spændende/nemt/ok.

Blot ved at være i verden, vil dit barn være kompetent på mange områder, men du kan særligt se efter og støtte:

Nysgerrighed

• Det er sjovt at lære.
  • At være undersøgende og hele tiden udbygge eksisterende viden.
  • Har lyst til at prøve nye ting.
  • Mød dit barn med interesse og samtale, når det spørger.

Sprogforståelse og ordforråd

• Tal med dit barn, når I går tur, bager, læser, om dets oplevelser og tanker.
  • Tal og benævn på alle områder: i køkkenet fylder I i opvaskeren, noget hedder bestik, bestik kan være kniv, gaffel, ske, teske etc.

På den måde støtter du dit barn til at være stærk i forhold til at kommunikere og formulere sig i hverdagen.

Krop og hoved hænger sammen

• Lad dit barn lege i naturen, gå hinke, hoppe, klatre, kravle….
  • Lad dit barn tegne, male, forme, pakke ind, samle, skille….

På den måde tilegner dit barn sig vigtige kompetencer, det skal bruge i skolen og i fremtiden.

Legens betydning

• Børn udvikler sig og lærer generelt bedst gennem leg.
  • Hjælp dit barn til at kunne være i fællesskaber, få venner, kunne håndtere uenigheder/forskelligheder.
  • Lav legeaftaler, inviter hjem til fødselsdag, deltag i arrangementer med dit barn.
  • Vis interesse for dit barns liv  og uddannelse ved at komme til møder, arrangementer, lave lektier med dit barn og holde dig orienteret på Aula.

Vi glæder os til at møde jer alle sammen, snart forhåbentlig.

Personalet i de to 0. klasser