International skole

International skole 2023 2024

På Hotherskolen har vi gennem en lang årrække haft international skole. Nedenfor kan man læse om det sidste projekt vi havde i 2022-2023 ved navnet ”Let’s meet again”, et samarbejde mellem Hotherskolen og Holderbergschule i Tyskland.

I dette skoleår arbejder vi på en ny ansøgning på et 1-årigt projekt hvor elever fra udskolingen bliver tilbudt en enestående mulighed i mobilitetsprojekt, hvor de er vært for en udenlandsk elev i en skoleuge og hvor de selv kommer på besøg hos pågældende. Hvis vi bliver godkendt til projektet, løber det af stablen i skoleåret 2024-2025.

Yderligere søger vi om akkreditering. Ved en akkreditering får Hotherskolen forenklet adgang til at søge om tilskud til mobilitetsaktiviteter under Erasmus+ i hele programperioden frem til 2027.

Birgitte Thrane Christiansen og Charlotte Sperber

International skole koordinatorer

International skole - tidligere projekter

“Let’s meet again!”

Hotherskolen er igen blevet udvalgt af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til at stå for og deltage i et Erasmus+ finansieret program i skoleåret 2022-2023. Vi har indgået et samarbejde med Holderbergschule, beliggende i Eschenburg, Hessen i Tyskland. Formålet med projektet er at opbygge vores skole teenagere troen på deres egen formåen til at kunne begå sig hos en fremmed familie, der taler et fremmed sprog. Det at være (næsten) på egen hånd giver en kæmpe udvikling af deres selvforståelse og selvværd.

Vi tilbyder projektet til elever fra 7. og 8. årgang på Hotherskolen. Fra tidligere projekter har vi en stor erfaring for, at samarbejdet og genbesøget styrker vores elevers mestring i interaktioner med andre jævnaldrende europæere, samt en udvidelse af deres syn på Europa og dem selv i denne kontekst.

Når vi har ønsket at samarbejde med netop Holderbergschule, så er det fordi skolen, deres ledelse, lærerkollegiet, eleverne og ikke mindst deres familier tilbyder en gæstfrihed, som de danske børn kun sjældent oplever. Som led i at få vores elever ud af pandemiens skygge og opleve at verdenen derude ikke er et farligt sted, er netop Holderbergschule særligt velegnet. Eleverne vil kunne sammenligne deres egen kulturelle ophav med det de ser i Eschenburg og finde ligheder og forskelle. Også Holderbergschule ligger i et landligt miljø og derfor anser skolen det for en vigtig mission at opretholde deres europæiske identitet, hvor eleverne trives i interkulturelle møder.

Gennem det interkulturelle møde med elever fra den tyske skole, banes vejen for den enkelte elevs interaktion og læring med en ny og fremmed kultur, som vil kunne danne grundlag for en europæisk identitet. En europæisk identitet som borger i Danmark.

Udvekslingsbesøg i uge 46, 2022

Som man har kunnet følge med i på Stevns Kommunes hjemmeside har en gruppe elever fra 7. og 8. årgang fra Hotherskolen i uge 46, været på udvekslingsbesøg i Tyskland. I den forbindelse har Holderbergschule lagt en artikel ud på deres hjemmeside, som kan ses her på følgende link. For de ikke så tyskkyndige fortæller artiklen om ugens program med bla besøg i drypstenshule, Senckenbergmuseet i Frankfurt, aftenvandring med snobrød og pølser, gruppearbejde, deltagelse i undervisningen og ikke mindst et brag af en afslutningsmiddag med Raclette organiseret af de meget engagerede værtsfamilier.

Vores oplevelse har været at se vores unge mennesker interagere med de tyske alderssvarende unge og deres familier og det har været meget positivt. Det har glædet os at vi ved hjælp af støtte fra Erasmus+ har kunnet give de unge denne oplevelse.
Vi glæder os til at byde de tyske elever velkommen i juni måned og vise dem vores smukke Stevns. Indtil da gør vi brug af de digitale medier, hvor eleverne hver uge skal udføre små opgaver for at holde kontakten ved lige.

På Holderbergschules hjemmeside kan du læse deres oplevelse af besøget.

Birgitte og Charlotte
International skole koordinatorer