Hotherskolens trivselspolitik og antimobbestrategi, opdateret i marts 2023, fokuserer på at sikre et trygt læringsmiljø og god trivsel blandt eleverne. Skolens tilgang til trivsel og mobning forebygges gennem en række pædagogiske tiltag, hvor både personale, elever og forældre spiller en aktiv rolle.
I de yngste klasser har skolen dedikeret trivselsundervisning og benytter materialer som "Fri for Mobberi" og "Skolestyrken" til at fremme social trivsel og forståelse. Eleverne engageres gennem initiativer som elevråd og legepatrulje, der fremmer fællesskab og medansvar. Desuden er der klare regler for digital adfærd, og mobiltelefoner afleveres ved dagens start for at minimere digital mobning.
Mobning defineres her som gentagne negative handlinger rettet mod en elev, hvor det kan være vanskeligt at forsvare sig. Skolen skelner også mellem fysisk og digital mobning og understreger forskelle som anonymitet og konstant tilgængelighed ved digital mobning. Ved mistanke om mobning følges en detaljeret handlingsplan, hvor ledelse, forældre og elever involveres, og nødvendige indsatser igangsættes for at styrke trygheden og fællesskabet i elevgruppen.